Bildradion

Podcast om fotografi med Göran Segeholm

Avsnitt 36: Tallriksmodellen – Guld & Grus

| 22 kommentarer

Hannah och Göran fortsätter jakten på en tallriksmodell för fotografisk njutning, och kommer även in på…

  • 1:20     Tallriksmodellen: Varmt och Kallt
  • 2:00     Bernd och Hilla Becher
  • 3:00     Nick Brandt går hem hos mammorna, men inte alla
  • 4:00     Lennart Nilsson och Ansel Adams
  • 5:00     Baseboll, The Mets och Angels
  • 6:10     Nan Goldin / Larry Clark
  • 6:40     Jens Assur
  • 8:30     Sune Jonsson
  • 9:00     Dorothea Lange
  • 10:00    Vad Robert Frank sa om Walker Evans
  • 12:00    Modefotografi / La Chapelle
  • 13:20    Lars Tunbjörk
  • 14:30    Martin Parr
  • 15:30    ”Det är ju kultureliten… och så är det du.”
  • 16:10    Kent Klich
  • 18:40    Ett prov på amerikansk ödmjukhet
  • 19:40    Daniel Stimtzing presenterar sig
  • 21:00    Tallriksmodellen: Grus och Guld
  • 22:10    Terry Richardson
  • 23:20    Arnold Newman
  • 24:40    Larry Fink
  • 26:50    ”Snobben” Walker Evans gjorde grus till grus
  • 28:40    Alexander Bard och plikten att älska sig själv
  • 31:30    ”Inte för mycket tänder!”
  • 33:20    Irving Penns cigarettfimpar
  • 34:10    Snyggpose, snyggmin och snyggljus
  • 35:10    Helene Schmitz och orkidéerna
  • 35:50    Guld till guld är ett problem för landskapsfotografin
  • 36:45    Minor White
  • 38:30    Annie Leibowitz / Donald Trump (Bilden svår att hitta, men finns här.)
  • 40:20    Edward Weston, paprikan och ”kvinnan som landskap”
  • 41:30    ”Fine Nude Art” (Ålrajt, vi sa fel. ”Fine Art Nude” brukar det oftast kallas.)
  • 44:10    Ödmjukhet – är det varmt eller kallt?
  • 45:40    Hans van der Meers ödmjuka skildring av fotboll
  • 47:20    Susan Meiselas
  • 48:20    Sebastio Salgado
  • 54:00    EXTRA: Möt Martin Nagy
Play

22 kommentarer

  1. Hej och tack för ännu ett riktigt bra avsnitt!
    Ok, tummen upp för tallriksmodellen: grus och guld oavsett motivområde! Och som natur/landskapsfotograf tycker jag att skapa guld från guld är minst lika svårt som att skapa guld från grus! Sen om man har lyckats med det är det inte helt klart heller. Det händer att betraktaren väljer att dissa bilden för att det är guld från början… Och tycker att det är lätt att skapa guld från guld! Och om det är så lätt skapa så kan det inte vara så bra!

    Ser fram emot ordlistan för baseballtermer!

    /Serkan, född och uppväxt långt ifrån USA och baseball!

  2. Jag håller med om att guld till guld ofta kritiseras redan från början. Det är som om det finns två helt olika kategorier av betraktare – de som reagerar mest positivt på guld->guld och de som reagerar mest positivt på grus->guld.

    Men över lag gissar jag ändå att den stora allmänheten reagerar mest positivt på guld->guld, för man förstår ändå varför bilden är tagen. ”Ah, jag fattar varför du vill ha en bild av det här fantastiska landskapet”. Problemet är att det blir svårt att skilja den ene fotografen från den andre, eftersom det inte finns så många olika sätt att vara ”bra” på.

    Den landskapsfotograf som vänder sig till en otränad publik får kanske finna sig i att bli bedömd efter relativt enkla måttstockar, som att det ska vara mättade färger och inga störande detaljer.

    Om man istället satsar på en mer svårflörtad, tränad, publik så ställs istället högre krav på en personlig blick för motivet samt originalitet.

    Att hitta en stil och ett motivområde som tillåter att man når båda de här grupperna med samma bilder är i sanning en utmaning.

  3. Ett matnyttigt avsnitt som tål att lyssna på en gång till. ”Vän av ordning”, tillika orkidéintresserad, reagerar dock på att det inte verkar finnas några orkidébilder av Helene Schmitz. Däremot diverse insektsätare. Rätta mig gärna för orkidéer fotograferade av Helene Schmitz skulle jag gärna se!

  4. Daniel, jag är pretty damn sure att det finns åtskilliga orkidébilder i böckerna ”Blow Up” (Augustprisnominerad när den kom) och ”System och Passion”.

  5. Nedrans google bildsök, där kommer inte en enda orkidé med när man söker på hennes namn och de boktitlarna. Ska bege mig till närmsta bibliotek vid tillfälle. Gillar det lite kalla avporträtterande i övriga bilder; det borde göra sig bra med orkidéer också.

  6. Som icke-blomkunnig blir jag osäker på varifrån jag fått idén att hon har fotograferat orkidéer. Jag har mejlat Helene för att bringa klarhet i frågan.

  7. Nog finns det väl grus till grus landskapsfoto? Jag tänker närmast på projektet Ekodok-90 där landskapen dokumenterades som de verkligen var. Jag ska försöka få tag på boken som gjordes.

    Exempel: http://www.webbphoto.se/info/old/EKODOK90/Ekodok.html

  8. Utmärkt exempel Magnus, dessutom genomfört med gott estetiskt handlag av John Webb.

  9. Tack för nya avsnitt Göran! Jag känner mig lite mer fotografiskt allmänbildad varje gång jag lyssnat. Tycker det märks när ni förberett er, de samtalen blir ännu bättre.

    Sune Jonssons uppfattar jag för övrigt som en ödmjuk fotograf. Tränger sig inte på och får människor att vara sig själva.

    Ser fram emot nya webbplatsen och speciellt fler avsnitt om bildjournalistik med Pawel!

    • I must convey my passion for your kind-heartedness supporting persons that should have guidance on this important field. Your very own commitment to getting the solution all-around appeared to be unbelievably practical and has regularly empowered others much like me to reach their endeavors. Your personal valuable suggestions implies this much to me and further more to my peers. Best wishes; from each one of us.

    •   March 12, 2012Indicator – The way in which accessibility is expressed. This strongly relates to the concept usedIndicator should be defined more generaly, there are many indicators used in planning. Accessibility indicator are very special ones.The glossary is sufficient for the moment. lets hope it will be more evaluated and improved during the whole project life.

    • Jim the title should have read 2 marketing tips from Gingerbread Man. Nice observation from the coffee house crew it only goes to show that certain hotcakes are fads but could be revived depending on how relevant they are perceived by the market.

  10. Tack Jonas. Ha inte för höga förhoppningar kring våra framtida förberedelser bara, Bildradion är som bekant ett fritidsprojekt.

    Jag är glad att få stöd i min uppfattning av Jonsson, och jag kan lova att det kommer fler avsnitt med Pawel. Vi har redan planerat innehåll för två.

  11. Ödmjuk. Gunnar Smoliansky. Jag har inte samma referensbibliotek som ni, vad gäller fotografer, men kan inte komma på något mer ödmjukt.

  12. Daniel: Ja, verkligen. Smoliansky är ömsint.

  13. Fine art nude ska det vara! ”Fine art” är i sig ett begrepp, det syfter just på en estetiskt orienterad konstart. Med andra ord, nakenhet som estetiskt studieobjekt.

    När det gäller varma fotografer så tycker jag att Mikael Good står i särklass.

  14. Riktigt intressant avsnitt… igen. Min ödmjuka(?) uppfattning är att det också bör ingå någon typ av långsiktigt och kortsiktigt näringsvärde i er gastronomiska modell. När jag njuter sockerkickar en längre tid, läs fika, bullar, kakor, glass osv kan man efter ett par timmar bli sugen på en bit riktigt mat t ex kött (eller tofu, om man är lagd åt det hållet).

    Ibland får jag en energikick av t ex en riktigt kul bild som slår direkt, men om jag uteslutande tittar på många sådana bilder efter varandra kan känslan bli ett lätt illamående. Ett nästan tvångsmässigt intag av “tomma” bilder/kalorier bara fortsätter så länge det finns något i skålen men egentligen är jag sugen på något mer substantiellt.

    Detta tankesätt kan också appliceras på vilka bilder man vill ha på väggen hemma. Det är sällan den där uppenbara (pang i ansiktet) bilden utan snarare en bild som tar en stund att smälta (idealet vore om den växte efter hand…)

    Med önskan om en trevlig helg!
    /Martin som följer bildradion med stor behållning, men är urusel på att kommentera.

    PS. Har bott i USA men inser (eller anser) att baseball liknar cricket på så sätt att man bör vara uppväxt med det för att förstå nyanserna.

  15. EG: Tack för klargörandet. Jag råkar veta att du bor i USA. Här i Sverige används inte ”Fine Art” som begrepp i någon större utsträckning.

    Martin: Fantastiskt bra tillägg till tallriken – klart man behöver både snabba och långsamma kolhydrater. Jag ska se om jag kan komma ihåg att ta med denna pitch till Hannah nästa gång.

  16. Tycker att varmt-kallt och grus-guld är två bra tankemodeller för att föra samtal kring bild. Blir mest givande om man har en samtalspartner att bryta sina tankar mot. Öppnar ett sätt att jämföra och tydliggöra hur man ser på bild, modellen är upplevelseorienterad och personlig vilket gör att jag ser den svår att använda som en tallriksmodell för fotografi, men bra som samtalsmodell för fotografi. Jag delar dina tankar om Parr och Tunbjörk, ser inte det som man att de exploaterar missär, tycker det finns värme i deras betraktande. Men förstår att de klassas som ”kalla” er modell.

    Jag skulle tycka detta det var intressant att komma till en modell som har fler likheter med tallriksmodellens icke diskuterbara kategorier fett, kolhydrater och protein. Utan att tvingas att göra den utifrån motiv. jag tyckte ni var inne på något spännande när ni började med realism, berättande-realism osv.

    Kanske måste kategorierna utgå från fotografens intentioner för att de ska alt för relativa.
    Konst
    Realism
    Berättande-realism
    Berättande-fiktion

    En av anledningarna till att man inte kommenterar är att huvudet ofta snurra ganska mycket efter ett avsnitt. Många tankar har startats men inte slutförts. Skriver det här direkt efter att ha lyssnat på avsnittet, inte tänkt klart men vill plita ner mina tankar såhär långt.

  17. Dick, glad att du kommenterar trots allt. När blir en tanke någonsin klar?

    Det kommer med all säkerhet fler tallriksmodeller framöver, men jag tror att det är svårt att utgå från fotografens intentioner. Dels för att de inte alltid är kända av betraktaren, dels för att de inte alltid är kända av fotografen. Exempel: Många säger att de vill ”dokumentera” när deras verkliga syfte är att romantisera.

    Jag är glad att du har semester så att du hinner skriva lite här.

  18. Du har rätt med det där med intentioner, för svårt, fail! Det jag är ute efter är kategorier som inte är allt för relativa och som bara baseras individuellt utifrån betraktaren. Så här långt är jag tror jag att det går att får till lite mindre relativa kategorier, men ingen tillräckligt tät ide, återkommer när tankarna cirkulerat en stund.

  19. Det är bra, tänk och återkom. Det finns ju en sak som vi inte tagit upp än, som är åtminostone lite intressant – singelbilder / serier. Jag noterar att det i min omgivning finns bildnjutare som endast uppskattar bilder som ”står för sig själva”, och andra som hellre söker sig till serier av bilder som tillsammans skapar en större helhet. Detta skulle man mycket väl kunna ha som startskott till en tallrik.

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *.