Bildradion

Podcast om fotografi med Göran Segeholm

Allt du skulle vilja veta om konstfotografi…

| 6 kommentarer

…men varit för skraj för att våga fråga om. 

Vi gör så här: Jag frågar åt dig. Nu på lördag ska jag träffa en fotograf som går en mastersutbildning vid Högskolan för Fotografi i Göteborg. I april ska han ha sin examensutställning efter fem års utbildning.  

Vi ska prata lite om fotoprojekt och om hur de kan förgrena sig och växa till något större än de från början var, men om du har några tankar kring konstfotografi i allmänhet som du vill få belysta så tar jag gärna upp dem. 

Använd kommentarsfunktionen för att svara på detta. 

6 kommentarer

  1. En fråga jag gärna vill ha svar på från en av de i den fasen av konstfotografi-utbildning är; -Hur ska jag som åskådare se på dina bilder? Vad kan det vara som man, som inte lika djupt lärd och insatt, missat om man gått från en utställning av ny-exade konstfotografer och känner att det var nästintill bortslösade timmar på galleriet.
    Kan det vara med fotografi som med högre musikstudier, nämligen att man i examensperioden kan befinna sig så djupt inne i en tämligen snäv nisch av sitt område att man egentligen bara vänder sig till de som befinner sig i samma stadie?
    Ibland har det hänt att en dylik utställning tilltalat mig som betraktare pga upptäckt av ett punktum eller liknande, men allt för ofta känner jag mig inte tilltalad, lite utelämnad. Med tanke på detta, bör eller bör man inte, som utställare, erbjuda information om utställningen eller enstaka bilder i textform för att guida betraktaren?
    Hur viktigt är det för utställaren att han/hon når fram?
    Missförstå mig inte, jag upplever inte alltid detta. Dock kan jag nog påstå att det oftast är på detta vis och under stundom till och med känns som att det är ett mål hos fotografen/konstnären. Och då är jag ändå uppvuxen i en konstnärlig miljö och uppfattar mig som ”mer kulturell” än genomsnittet.
    Jag vill gärna ha verktygen att tillgodogöra mig en så stor behållning som möjligt vid så många utställningar som möjligt.

  2. Vad räknas som konstfotografi? Jag vet att det finns en liten förklaring på Fotosidan, men jag vill veta era/studentens åsikter kring vad som verkligen accepteras som konstfotografi. Själv fotograferar jag för att jag tycker det är vackert och för att få ut min kreativitet. Det ser jag på ett sätt som konst-fotografi. Alltså fotografi som blir konst, men det kanske inte är vad konstfotografi egentligen är?
    Lite diffust område, tycker jag men det skulle vara intressant att höra tankar från en insatt person.

  3. Det där är en bra fråga. Ibland hör man konstbegreppet användas som om det vore en stil att ”fotografera konstnärligt”. På bildsajter kan man läsa kommentarer som sätter likhetstecken mellan oskärpa och ”konstnärlighet”. (Den som skriver något sådant idag kan inte ha sett mycket konstfoto de senaste tio åren – den rådande superstilen är snarast rå, dokumentär och extremt detaljerad).
    Jag tror att det är dödfött att försöka hitta en typiskt konstnärlig bild, man måste istället vända sin uppmärksamhet mot hur verket tillkommit och i vilket sammanhang det visas.
    Jag är nyfiken på vad vi får för svar.

  4. Några frågor:
    Jag var nyligen i Moldavien och träffade och intervjuade en Moldavisk fotokonstnär. Hon hävdade att utan en bra och fri konstnärs scen så stannar samhällsutvecklingen. Hon sa ”En fri och konstscen bygger morgondagens tankar”
    Här kommer ett gäng frågor, kanske för sent men värt ett försök!
    Stämmer påståendet:
    Konst är inte konstigare än att någon som kallar sig konstnär gör ett verk!
    Bygger konst på att någon har självförtroende nog att kalla sig konstnär?
    Ur vilka drivkrafter skapas fotokonst?
    Är det introvert forskande där betraktare inbjuds att delta?
    En vilja att visa eller berätta något som man sett och vill dela med sig?
    Är det ett sätt att tillsammans med betraktaren skapa något nytt?
    Behövs betraktaren för att det ska bli konst?
    Är det ett sätt att flytta och testa gränser för att skapa utrymme för nya tankar?
    För vem görs din informants fotokonst?
    Hur fick du insikten att du var konstnär?
    Har du någon gång tvivlat på om du verkligen är eller bara kallar dig konstnär?

  5. Attans också. Jag har tjänat mammon i tre dygn och missat detta, nu är det för sent. Men det gör inget, jag ser fram emot nästa avsnitt av bildradion.

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *.