Bildradion

Podcast om fotografi med Göran Segeholm

Tjugofem böcker om dagen

| 13 kommentarer

25omdagencolor

Den är ful och den har en konstig titel, ändå har förlaget sålt tjugofem exemplar om dagen sedan lanseringen i november förra året. 

Jag vet att det ljusår från de riktiga bästsäljarna som Marklund och Mankell, men för mig svindlar det. Det svindlar när jag tänker att en människa i timmen, dygnet runt, köper boken, hur kan man ens göra sig en bild av det? Det svindlar ännu mer när jag inser att det faktiskt är möjligt att betrakta bokskrivandet som ett riktigt jobb, inte bara något att göra vid sidan om den "riktiga" verksamheten. 

Med Journalistförbundets mått på vad en frilans bör tjäna för att överleva så har boken så här långt gett mig royalties motsvarande tre månadslöner, vilket ungefär motsvarar tiden som det tog att skriva den.  

Fantastiskt. Hopp om livet, och hopp om att jag faktiskt kan förverkliga idén om en uppföljare framöver. 

13 kommentarer

  1. Detta är ju fantastiskt bra.
    Grattis!!
    Och kul att du har börjat blogga igen.
    Har saknat dina funderingar.

  2. Ja, visst är det överraskande bra?
    Jag ska försöka hålla igång bloggandet åtminstone några månader. Det är ju rätt kul.

  3. ”Den är ful och den har en konstig titel” och den är ett välkommet bidrag för oss hobbyfotografer/frilans som inte vill fastna i gängse regler om teknisk perfektion som huvudkrav.

  4. Grattis! Det är du verkligen värd! Det ger oss andra som går och funderar på bokskrivande en god inspiratör. :)

  5. Jo, Göran den är ful och tråkigt formgiven…men bortsett från det är den mycket bra. En nytt stuk på nästa upplag och du ska se att det kanske blir två per timma som köper boken.
    /GustafE

  6. Tack för tipset Gustaf. Turligt nog är jag inte så värst inblandad i omslagsfrågan. När jag jobbade på Kamera & Bild hade jag extremt dåligt track record när det gällde att göra säljande omslag. Så fort jag drev igenom min vilja mot andras inrådan ledde det till minskad lösnummerförsäljning.

  7. Hej Göran!
    Jag menade inte att du skulle göra det själv. Men förlaget borde nog fått in lite slantar att använda till att anlita något pro.
    Du har säkert kollat in kokböcker… inte alla säljer för att deras recept är så bra utan att den lockar ögat och sätter smaklökarna i brand!
    /GustafE

  8. Om jag köpt din bok – har jag då medverkat till att det riskerar att komma en uppföljare? Aj då, i sådant fall. En till bok jag bara måste ha!
    mvh Tomas

  9. Den mest effektiva tv-reklamen är ju ofta den sämsta (typ tvättmedel). Smarta, roliga, briljanta reklamfilmer uppskattas, men färre minns vad det egentligen är reklam för. Jag tror det är samma sak här. Omslaget må vara fult och titeln tveksam, men jag är övertygad om att det har hjälpt försäljningen.

  10. Det är bara att gratulera Göran! För att vara en lärobok/inspiration i fotokonst så är det nog att betrakta som ett fantastiskt bra genomslag. Kul!
    Och f.ö. instämmer jag i kören om tråkigt utformad formgivning, iaf i omslaget. Du skulle ha låtit mig ta hand om den. :)

  11. Anders, jag tror inte på att omslagets utformning hjälpt försäljningen ett dugg, möjligtvis titeln änven om jag är tveksam.
    Jag tror nog att rycktespridningen om det exelenta innehållet har varit mycket mer säljande.
    Nästa bok bör vara flera klasser bättre när det gäller utseendet.
    Anders, har du smakat på innehållet i en tvättmedelsförpackning? Inte, gör det då! För då förstår du varför det måste säljas på det viset.
    /GustafE

  12. Hej Göran,
    Jag fick din bok i julklapp och jag gillar den väldigt mycket.
    Ville tipsa om att man enkelt borde kunna köpa boken via hemsidan alternativt att du hade ngn slags affiliate-länk till återförsäljare… varför itne tjäna på boken i ytterligare ett led???
    ha det!
    mvh
    David

  13. .. och btw
    Detta stämmer inte längre:
    ”Förlagets reklamsida (men se upp – det är dyrare att köpa den här).”

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *.