Bildradion

Podcast om fotografi med Göran Segeholm

En bunt singelbilder är det nya reportaget

| 5 kommentarer


Det långa fotoreportaget är på väg att försvinna. Det finns inte utrymme att publicera traditionella berättelser med en början, ett mitt och ett slut. Det moderna fotoreportaget är en samling starka singelbilder på ett givet tema.

Tanken kommer från Ayperi Ecer, en av sex jurymedlemmar i årets upplaga av Årets bild och vice president for picture development vid Reuters i Paris. Tidigare var hon chefredaktör vid Magnum i Paris i tolv år.

Visserligen finns nya kanaler för fotoreportage, som till exempel bildspel på webben, men Ayperi tror inte att de heller ger tillräckligt utrymme för att gå tillbaka till den mer traditionella bildstilen.

– Det är ändå en bild i taget som visas. Varje enskild bild måste försvara sitt utrymme. Så vi ser ett helt nytt sätt att fotografera och högre krav på att varje enskild bild ska försvara sin plats.

5 kommentarer

  1. Foto i webbtidningar präglas även av tidningars behov av att exponera samma banner så många gånger som möjligt.
    Kunde de visa ett foto i en tredjedel i taget skulle de gjort det.

  2. Den utveckling som Ecer beskriver är bra i grunden.
    Stillbildens största styrka är förmågan till sammanfattning av något komplext.
    Vore bra om den enskilda bilden fick högre status på bekostnad av reportage och bildspel.
    //Hälsningar, Pawel

  3. Menar du det?
    Spontant skulle jag säga precis tvärtom, att den enstaka bilden är överskattad och att den inte alls är bra på att sammanfatta, bara förenkla. Men jag ska tänka på det du skriver.

  4. Jag har också tänkt som Göran. Jag har hatat tjatet om att det måste finnas en dragarbild – just för att det blir till en förenklande lögn.
    Men visst…
    Ibland gödslar tidningarna med bilder liksom bara för att fylla ut när det skulle vara tillräckligt med en bild.

  5. Ja det är klart – dåliga bilder är dåliga – vare sig de kommer som enstaka eller i reportage.
    Jag menar helt enkelt att en av stillbildens absolut främsta styrkor är förmågan till att i ett ögonblick sammanfatta komplexa förhållanden.
    Reportage och bildspel närmar sig filmen så tillvida att det uppstår en kronologi. Det går åt tid att ta till sig materialet och en ordning måste följas – något man ”slipper” med en enstaka bild.
    Om man jämför bildspel och reportage med skönlitteratur så motsvaras stillbilden av poesi.
    I några rader kan något djupt förmedlas om något väldigt komplext, såsom livet eller döden t.ex.
    Ett koncentrat med det allra viktigaste.
    Så är det när det är som allra bäst.
    Dåligt genomfört kan det självklart bli både intetsägande och lögnaktigt.
    Jag har inget emot reportage. Men om mer fokus sätts på de enstaka bilderna så är jag för det!
    //Pawel Flato

Kommentera

Obligatoriska fält är märkta *.