Bildradion

Podcast om fotografi med Göran Segeholm

Vem får vara herre på fakturatäppan?

| 10 kommentarer

Hur kommer det sig att vissa (medie)företag får för sig att de är i sin fulla rätt att ställa krav på hur man lämnar en faktura, på om man har bankgiro eller inte eller att man måste ange en obskyr sifferserie som referens för att ha en chans att få betalt?

Jag menar, var går gränsen? Jag inser ju att jag inte har så stora chanser att ställa krav på… säg mitt elbolag… att jag vill ha fakturorna på rosa papper och med av mig utfärdat ordernummer som bevisar att jag beställt månadens el.

När börjar ett företag ta sig rätten att bossa runt folk på det viset? Varför bossar de runt folk? Vilka bossar de runt? Hur stor leverantör måste man vara för att slippa fyra sidor afyra med faktureringsinstruktioner?

Finns det ingen lag mot det? Är det rätt att egenföretagare (varav många liksom jag har vissa luckor i sin adminstrativa begåvning) förväntas ha en särskild fakturarutin för varje enskild kund?

Ja, sur är jag. Det är rätt uppfattat.

10 kommentarer

  1. Skönast är när man tänker baklänges. Alla har vi jobbat på kontor nån gång eller två. Då vet man hur beslut fattas. Tänk baklänges på vad som hände för att detta beslut skulle fattas. Hur många revideringar, förslag, möten, motsägande åsikter. bordläggningar etc. Allt för att komma fram till ett beslut som är tänkt att spara en person 10 minuter då och då.

  2. Antagligen sker det i samma stund som ekonomiavdelningen inte har en aning om vad som beställs i bolagets namn eller av vem. Många bolag har en central ekonomiavdelning men verksamhet runt om i landet. Då kan det vara intressant med en referens så att man slipper ringa runt till alla chefer för att kolla vem f-n det var som hyrde in en hutlöst dyr fotograf ;O)
    Sen kan man ju tycka vad man vill om själva uppbyggnaden av referensen men jag har full förståelse för att det krävs. Hade K&B haft flera lokalredaktioner hade du antagligen tyckt lika dant.
    Det man kan hoppas på är att ens egen verksamhet växer sig så pass stort att man får anledning att skaffa referenssystem mohahaha…
    Det är väl bara att kräva in referensen per mail och klipp och klistra, eller är jag naiv nu?
    Mvh
    Fredrik

  3. Du är en mognare person än jag Fredrik, det är bara att inse.
    Men ändå… bryter dom inte mot någon liten lag ändå? Någon liten EU-bestämmelse om att behandla alla leverantörer lika kanske?
    Mediaprovider, K&B:s förlag, har också obskyra fakturabestämmelser. De är inget undantag.
    Jag finner viss tröst i Mattias tanke. Vi är alla offer och jag är en gnällspik.
    Nu ska jag ut och plåta porträtt.

  4. För att inte tala om vissa tidningar som tar sig rätten att inte betala ens fakturor, trots att det inte finns några oklarheter. En av mina kunder är i nuläget skyldig mig omkring 50 000 kr och några månader har gått sedan sista betalningsdatum.
    Som frilans hamnar man lätt i underläge. Man biter inte gärna den hand som föder en.

  5. Några månader? Usch vad tungt. Jag förstår hur du känner det.

  6. Adam, jag har hört det där uttrycket förut från fotografer. Är fotokunder så usla på att betala för sig? Har du hört med dom/påminnt? Jag kan ha full förståelse för att nån ibland inte har råd med fakturan men utan förklaring är bara respektlöst. Jag får lite känslan av att ”fotografer är mjuka och redaktörer hårda”.
    Jag tror egentligen inte man biter handen när man ligger på. Det är fortfarade företagare vi pratar om. Det brukar inte röra sig så mycket om långsiktigt tjurande då. Lite aggression ger snarare lite respekt, som jag inte tror är den nackdel du verkar känna.
    Fast notera att jag ”tror” en hel del. Man får det när man är från Jönköping.

  7. ”Som frilans hamnar man lätt i underläge. Man biter inte gärna den hand som föder en.”
    Men handen föder inte dig! Att hålla inne betalningen ökar bara tidningens likviditet. Medan du lever på skorpor och vatten. Du måste också ha tak över huvudet och mat på bordet, eller hur?
    Jag blir livrädd av att läsa sådana uttalande. Vår situation som frilans blir inte bättre av att mjäka med de stora företagen. De ska följa betalningsvillkoren som alla andra. Eftersom du godkänner det, räknar företagen med att andra frilansare också gör det. Din tankegång havererar hela frilansklimatet.
    Kräv in dina pengar i tid och stå för din rättighet!

  8. Bra rutet Jörgen och Mattias. Jag instämmer.
    Mina fakturaproblem just nu är att jag det är jobbigt att hålla mitt eget administrativa system intakt samtidigt som jag gör alla olika uppdragsgivare till viljes.
    Men, det är förstås ett riktigt skitproblem jämfört med att inte ha några fakturor att skicka alls.
    Eller att inte få betalt för de man har skickat.

  9. Större företag har satt sånt i system. Känner en del småföretagare i andra brancher och alla säger samma sak. Att vara snickare eller målare och jobba åt Skanske eller NCC lär inte vara en höjdare enligt vad jag har hört.
    Men det var nån fotograf, minns inte vem, som gästföreläste på skolan som hade skickat en påminnelse med påminnelseavgift. Var aldrig några problem efter det och uppdragen fortsatte att komma.
    Får man inte betalt i tid eller kanske alls så är det ju ingen bra kund och då kan man ju lika gärna skicka inkasso på dem. Den servicen har ni väl genom SFF?
    Mvh
    Fredrik

  10. För att nyansera en aning:
    Jag har aldrig haft problem med kunder som systematiskt struntar i att betala mina fakturor. Däremot händer det då och då att de glömmer, att fakturorna kommer bort, etc. Då påminner jag dem och får alltid betalt dagen därpå.
    (Jag inser nu att i min första kommentar här ovan lät jag mer bitter och förmodligen lite orättvis.)
    I just det här fallet, med kunden som är skyldig mig 50 000 kr, gjorde jag likadant. Påminde. Men pga personalomsättning, semester och att tidningen köptes upp av ett mediaföretag, gjorde att det strulade till sig. Efter den fjärde påminnelsen, igår, fick jag löfte om att pengarna nu är på väg.
    Jag borde förstås redan efter en påminnelse skickat en ny faktura med dröjsmålsränta (på de summorna kan det bli en del ränta), men tänkte hela tiden att betalningen förmodligen var på väg.
    Jag håller med Jörgen och Mattias ovan. Och nickar instämmande till Fredriks referens till frilansaren som bara hade goda erfarenheter av att lägga på påminnelseavgift.
    Nästa gång är jag hårdare…

Lämna ett svar till Göran Segeholm Avbryt svar

Obligatoriska fält är märkta *.